foto oefenzaal

COPD

De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Het is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Deze aandoeningen aan de luchtwegen maken het ademen lastig. Bij COPD is het slijmvlies van de luchtwegen langdurig ontstoken. Dat kan gepaard gaan met slijmvorming. Later beschadigt de ontsteking de longen. Kleine luchtwegen verliezen hierdoor op den duur hun stevigheid en de longen worden minder rekbaar.

Typische verschijnselen:

• Hoesten en slijm opgeven.
  • Kortademigheid bij inspanning
  • Piepende ademhaling

Hoewel COPD niet te genezen is, zijn de klachten met een uitgekiende behandelingen te verlichten. Stoppen met roken is de meest doeltreffende stap om het verergeren van de ziekte te vertragen. Naast medicijngebruik kan fysiotherapie nuttig zijn.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Fysiotherapie kan helpen de conditie te verbeteren. Er is een speciaal beweegprogramma voor mensen met COPD. In kleine groepen  wordt gewerkt aan verbeteren/onderhouden van uw conditie en spierkracht, houdingscorrectie, ribspreiding en rugstrekking.

Als je kortademig bent kan de fysiotherapeut leren je ademtechnieken en –tempo aan te passen zodat je minder snel benauwd wordt en de eigen mogelijkheden beter leert inschatten. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen.

Mensen met COPD hoesten om slijm kwijt te raken. Bij emfyseempatiënten zijn de longen echter minder stevig en werkt hoesten juist averechts. De fysiotherapeut leert je een manier om zo effectief mogelijk slijm los te maken en op te geven.