Mulligan

Mulligan therapie

Het Mulligan-concept is een mobilisatietechniek, een vorm van manuele therapie met zachte pijnloze technieken, welke toegepast kunnen worden op alle gewrichten in het lichaam, zowel van de wervelkolom als de ledematen. Deze technieken worden gedoseerd en zonder geweld uitgevoerd, hetgeen door zowel patiënt als therapeut als zeer plezierig ervaren wordt.

De methode gaat hypothetisch uit van een zgn. sporingsprobleem. Als metafoor kunt u hierbij denken aan een niet soepel lopende lade in een kast. Het spoor terugvinden is hier vaak een kwestie van een subtiele aanpassing van de positie van de lade, waarna het openen en sluiten weer zonder frictie kan plaatsvinden. Door in een menselijk gewricht deze gecorrigeerde beweging pijnvrij in te slijpen wordt het normale patroon hersteld ( de “memory functie” van het gewricht wordt opnieuw geactiveerd).

De patiënt heeft tijdens het uitvoeren van de technieken een actieve rol. Wanneer het gewricht in een correcte pijnvrije positie is gebracht wordt de patiënt uitgenodigd een actieve beweging te maken.

Het Mulligan Concept is niet geschikt voor alle problemen, maar wel voor veel klachten aan het bewegingsapparaat, zoals b.v aan knie, enkel, heup, schouder, rug, arm, pols, hand. De Mulligan fysiotherapeut kan vrij snel beoordelen of er sprake is van een sporingsprobleem en of het Mulligan Concept voor u een geschikte behandeloptie is.

Afspraak maken of meer weten?
Bel 0575-450699 of mail naar info@fysiomleerkes.nl.