Schermafbeelding 2017-10-31 om 12.01.20

Shockwave therapie

Shockwave therapie (ook wel ‘extracorporale shockwave therapie’ of ‘ESWT’ genoemd) is een behandeltechniek waarbij u wordt blootgesteld aan krachtige ‘schokgolven’, die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden zodat ze op de gewenste locatie in het lichaam. Dit heeft een mechanisch effect.

De bekendste medische toepassing is het vergruizen van nierstenen met behulp van shockwaves. Fysiotherapeuten passen de methode toe voor het behandelen van klachten aan het bewegingsapparaat bijvoorbeeld bij een:

• Tennisarm
  • chronische ontsteking van een achillespees
  • hielspoor
  • verkalking in schoudergewricht

Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren. Ze stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie.

Voordelen van shockwave therapie

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie.
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
  • Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen.
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen.
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen.
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • Dankzij shockwave therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Hoe ziet een shockwave behandeling er uit?
Allereerst onderzoekt de fysiotherapeut uw klacht door middel van een gesprek en lichamelijk onderzoek. Als hieruit blijkt dat u een indicatie voor shockwave therapie heeft, stelt de fysiotherapeut het behandelgebied bloot aan korte shockwave impulsen. Op het behandelgebied wordt gel aangebracht. Daarna wordt het shockwave behandelpistool op de huid geplaatst en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraaiende bewegingen. De behandeling duurt zo’n 10-15 minuten per sessie en wordt eenmaal of tweemaal per week gegeven.

Wat kost een behandeling?
Een behandeling shockwave kost hetzelfde als een reguliere zitting fysiotherapie. Heeft u geen aanvullend pakket dan betaalt u € 32,- per shockwave behandeling.

Afspraak maken of meer weten?
Bel 0575-450699 of mail naar bas@fysiomleerkes.nl.